tisdag 9 augusti 2011

Tillbaka igen

Så var också denna sommar snart slut. Ofattbart hur snabbt juni, juli, augusti försvinner och hur oändligt långa de mörka, kalla höst- och vintermånaderna ter sig.

Under semestern har jag försökt vara så ledig som möjligt. För någon som ständigt måste uppdatera sig om nyhetsläget för jobbets skull är det nästan läskigt att medvetet avhålla sig från en dags alla nyhetssändingar, att inte läsa tidningarnas webbnyheter en gång i timmen och så vidare. Därför är det lätt att drabbas av skrivångest när man på söndagskvällen vet att man nästa morgon MÅSTE skriva något att fylla ledarsidan med. Många undrar hur man gör, och framför allt vad man gör när inspirationen tryter. Jag vet inte, men jag antar att man inte har något val :)

I dagens ledare skriver jag kort om den amerikanska politiken och dess ekonomiska konsekvenser. Det är viktigt att ständigt påminnas om att kriser av det slag vi ser i dag byggs upp under en lång tid. Den överkonsumtion på lånade pengar som många stater, av taktiska skäl, ägnat sig åt är ändlig. Alla som ansvarar för den egna ekonomin vet att det inte går att leva över sina tillgångar hur länge som helst. Ekonomi handlar om hushållning av resurser.

Nu väntar jag bara på Ohlys väntade, men ändå oväntade, presskonferens...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar