fredag 26 augusti 2011

Dags för guldmedalj

Äntligen fredag igen! Jag ser riktigt mycket fram emot helgen som bland annat innehåller en lunch med representanter för organisationen Haro som tidigare i år delade ut sin årliga guldmedalj. I år var det min tur och i morgon ska jag alltså få den på riktigt. Hedrande och roligt, dels för att jag inte arbetat sådär våldsamt länge, och dels för att listan över de som tilldelats den tidigare ger mig lite lätt prestationsångest... Nomineringen till priset finns i pressmeddelandet från i våras.

Annars har den här veckan mest dominerats av den ekonomiska turbulensen, Libyen, och så den ekonomiska turbulensen. I dag skriver jag om något som dessvärre oundvikligen följer i alla lågkonjunkturers spår; ökad arbetslöshet i allmänhet och ökad ungdomsarbetslöshet i synnerhet. http://www.barometern.se/ledare/jobbigt-fa-jobb-som-ung%282914369%29.gm. Frågan, som jag jobbat med flera varv, engagerar mig mycket eftersom arbetslösheten bland ungdomar kan få långsiktiga konsekvenser för framtiden, för såväl individ som samhälle. Här har parterna men också politikerna, som ju sätter ramverket inom vilka parterna sedan agerar, ett stort ansvar. Vissa åtgärder är kanske impopulära, men ack så nödvändiga. Alternativet är att öppet medge att man negligerar en hel generation. Pragmatiskt? Knappast!


1 kommentar:

  1. Grattis till utmärkelsen! Själv tar jag partipolitisk paus nu, i stället dags för cabben denna sköna augustidag. Jo, eftersom du nämner det här med att ungdomar inte får jobb så har jag kontakt med min dotter som bor i London, där hon söker jobb bland tusentals andra svenska ungdomar, men det är kärvt där också. Eftersom hon utbildat sig på London University School of the Arts inom mode (knitwear) så vill hon naturligtvis ha ett passande jobb. Senast hörde jag henne prata om Sri Lanka och liknande Asienländer, för det är där kläderna till största delen tillverkas och möjligheter kan finnas. Så jag tror inte ett dyft på att det kommer att skapas jobb i Sverige, vi har en generation på drift runt om i världen som kanske är förlorade för gott för hemlandet.

    SvaraRadera