söndag 8 juli 2012

Almedalsreflektion

Luften har verkligen gått ur mig. Efter en veckas intensivt almedalande är det obeskrivligt skönt att vara hemma igen. När jag nu sovit på saken landar jag i att det känns som att spektaklet aldrig riktigt kom igång. Alltför många seminarier behandlade samma frågor som för några år sen, utifrån samma perspektiv, med samma paneldeltagare. Snackisen är att det inte finns någon snackis.

I veckan har jag sprungit mellan politiska analyser och paneler med huvudfokus på företagande, jag har medverkat i Axess-tv och varit i P4. Att debattera mot Gudrun Schyman var en utmaning men roligast var nog att göra analyser åt Aftonbladet efter deras partiledarintervjuer.

Veckan har bjudit på massa mingel, en allergichock, sanslöst vackra solnedgångar, utsökt lamm, hopp på k-brunnar, hemlängtan, goda vänner, dansande till sommarplågor, ett utmärkt tal av Jan Björklund och så den där känslan av att alltid vara på fel plats.

Jag har skrivit två krönikor, en om Anja Pärsons sommarprat och den efterföljande diskussionen om hennes så kallade ansvar, Skånska Dagbladet, och en om vårens märkliga klassdebatt, Västerviks-Tidningen. Därutöver har jag bloggat om partiledartalen på Företagarnas expertblogg.

 Svt:s politiske kommentator Mats Knutson och jag samtalar under Makthavares mingel under onsdagen, Almedalsveckans intensivaste mingelkväll. Foto: Makthavare.se


Jag på väg någonstans, foto: Dagens Media.


Obligatorisk solnedgång

 Person med oklar agenda


 Minglerskor

 Tog mig in på "snyggast-listan" i år, med en inte så snygg bild...

Ebba Busch, Sveriges yngsta kommunalråd KD, och jag lyckades inte bara matcha omgivningen utan också varandra en av kvällarna. Skoj hade vi!

2 kommentarer:

  1. Hej Alice!

    Finns "snyggast"-listan på nätet? Det är svårt att läsa exakt vad som står, plus att killarna inte syns.

    SvaraRadera
  2. Här hittar du listan, på sidan 20 http://extra.expressen.se/pdf/Almedalen120706.pdf

    SvaraRadera