fredag 27 maj 2011

Sträcker på mig lite extra i dag

Vaknade till detta trevliga pressmeddelande från Haro i mailboxen. Med följande fina motivering har jag tilldelats en guldmedalj för mitt opinionsarbete i frågor rörande valfrihet och jämställdhet:
"Den unga juristen och debattören Alice Teodorescu har återkommande, med sitt klädsamma lugn, via olika media på ett klokt, moget och rättframt sätt, i enlighet med Haros uppfattning gällande valfriheten, jämställdheten och som en följd av det även indirekt föräldraskapet, tydligt formulerat sig i frågorna och därmed lyft diskussionen. Hon har på ett enastående sätt givit Haros ställningstagande ett ansenligt utrymme i debatten och också förstärkt innebörden av jämställdhet och valfrihet till att gälla samtliga individer i vårt samhälle."

Extra stolt blir man när man bläddrar igenom den gedigna listan av medaljörer genom åren, här finns Astrid Lindgren, Drottning Silvia, P J Anders Linder och Paolo Roberto bland många andra.

I morgondagens essä skriver jag om meritokrati. Därför känns det extra rörande att faktiskt belönas för det hårda arbete jag lagt i min korta, men intensiva, karriär som opinionsbildare. Det är viktigt att komma ihåg att det alltid lönar sig att anstränga sig, oavsett om man är invandrarbarn eller har något annat "handikapp". För visst känns framgången så mycket mer värd när man vet hur hårt man slitit?

I dag skriver jag om att arbetslösheten bland unga invandrare är skandalöst hög. Vad som också är skandalöst är regeringens ovilja att faktiskt se över bestämmelserna i LAS som konsekvent håller redan utsatta grupper i ett oöverstigligt utanförskap. Så ska vi inte ha det i Sverige, inte bara för att det är förödande för de individer som drabbas utan för att vi faktiskt inte längre har råd.

I kväll blir det först mingel inför Almedalen och sen premiär av Lars von Triers Melancholia. Mycket förväntansfull. Så trevlig helg!

1 kommentar:

  1. Jag tror att din bakgrund i ett annat land är ovärderlig i detta sammanhang så fortsätt det goda arbetet med att opiniona. Att debattera lugnt och sakligt, det kan vara svårt.

    SvaraRadera