måndag 9 maj 2011

Hopp om mer visionära Moderater

Det var skönt att fira söndag efter två intensiva dagar i Karlstad och Moderaternas Sverigemöte. Stort självförtroende och tillförsikt och fortsatt reformlusta syntes mest överallt. Det var glädjande att se. Under den centrala valvakan såg det annorlunda ut. Jag sprang mellan Aftonbladets panel under valkvällen och den centrala valvakan i Stockholm och insåg allt mer att den historiska seger partiet stod inför höll på att smolkas av insikten om det nya parlamentariska läget. Glädjen infann sig aldrig riktigt den kvällen och det var synd. Men nu var stämningen alltså annorlunda. Reinfeldt och Borg tog emot stående ovationer och applåder som aldrig vill ta slut. De var mer visionära än på länge även om jag ändå hade velat ha lite mer.

Min analys av tillställningen och av Moderaternas nuvarande situation finns i dagens ledare i Barran, http://www.barometern.se/ledare/hopp-om-mer-visionara-moderater%282759512%29.gm

Ja, och så börjar en ny vecka igen. En vecka med möten, föredrag och förhoppningsvis en och annan klok tanke förmedlad på papper. Särskilt ser jag fram emot onsdagens övning när jag ska tala om borgerlighetens framtid och vad borgerligheten borde stå för i dag och i framtiden.

2 kommentarer:

  1. För mig är moderaterna ett "sosse-light". Man borde åtminstone kunna genomföra de skatteförändringar som Sven-Olof Lodin och Kjell-Olof Feldt skissat på i Globaliseringsrådets rapport. Annars lär inte vackra ord om utbildning och helst på en mycket hög nivå kunna realiseras om världens högsta marginalskatter lägger hinder för den ambitiöse.

    SvaraRadera
  2. Jag håller fullständigt med dig om att det är ovärdigt idén om arbetslinjen att inte göra mer drastiska förändringar uppifrån också.

    Jag frågade faktiskt statsministern om just värnskatten och fick ett inte alltför tillfredsställande svar. Det är uppenbart att arbetslinjen haltar om incitament finns att ta sig in på arbetsmarknaden men inte att sedan ta mer ansvar, utvecklas vidare, kanske vidareutbilda sig, och därmed få högre lön. Så utifrån det perspektivet håller jag verkligen med dig.

    SvaraRadera