onsdag 25 maj 2011

Därför är jag rädd för konformism

Jag älskar att bläddra bland gamla fotoalbum och minnas den tid som flytt. Ibland är det svårt att veta om det är ens egna minnen man minns, eller om det man minns egentligen är sådant man fogat samman utifrån vad andra berättat.

Jag minns egentligen inte så mycket av mina första levnadsår i Rumänien. Men utifrån bilderna i familjens fotoalbum minns jag ändå en del. Där finns bilder av mig iklädd pionjäruniform på dagis i Bukarest. Bilder från uppvisningar där jag reciterar dikter och verser till kommunismens lov.

Kanske är det därför inte så konstigt att jag blivit allergisk mot alla former av konformism och påtvingad konsensus. Jag har haft svårt att förstå mig på den svenska konflikträdslan och längtan efter att vara som alla andra. Visst vill man passa in, men till vilket pris som helst?

Jantekulturen skrämmer mig. Den vilar på uppfattningen om att dina individuella framgångar är ett hot mot det mediokra kollektivets bästa; därför syftar vi inte alla uppåt, vi lägger kraften på att hålla tillbaka de som skulle kunna bli något mer.

I dagens ledarkrönika funderar jag kring konsensussamhällets och konformismens baksida. Dessvärre finner jag många aspekter att oroas över.

2 kommentarer:

  1. Trebuie sa recunosc si eu Alice. Ca esti extradoinar de desteapta. Ci chiar daca provii de la familia intelectuala, se vede totusi ca ai muncit ff mult iar munca este ta resplatit. Bravo tie.

    SvaraRadera
  2. En vetenskaplig syn att luta sig mot. OM vi tar klimatfrågan så agerar man i den efter försiktighetsprincipen, dvs. det är bättre att redan nu införa lagar och regler eftersom det kan bli mycket värre framöver. I klimatfrågan råder det däremot starkt delade meningar mellan olika forskare. Svenskarna är generellt alltför troende mot auktoriteter, det må gälla forskare, experter eller politiker. Därför uppstår ingen debatt värd namnet. Jag tycker mig dock se tendenser till detta via den beryktade bloggosfären. Och ledare av den typ som du skriver.

    SvaraRadera