tisdag 24 maj 2011

P3:s moraltest

Ja, det har varit en lång väntan men i dag spelades så P3:s moraltest med mig upp i radion. Moralfilosofen Bengt Brülde som bedömde prestationen gav mig en fyra, som hade kunnat vara en femma om jag, enligt hans tycke, argumenterat bättre för människors rätt att få äta djur. 

Jag är nöjd med hans utslag även om han vid upprepade tillfällen, lite nedsättande, kallade mig för "ärkeliberal". Men såhär, hellre utgår jag ifrån att människor är kapabla att ta ansvar för sitt eget liv - det vill säga att jag behandlar dem som aktörer - än att jag utgår ifrån att de är offer, i ständigt behov av statlig vägledning och påverkan. När man är född i ett kommunistiskt land framstår sådana onödiga saker som människosyn som ganska centrala.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar