söndag 4 september 2011

Söndagslugn

Det har varit en intensiv vecka men flera trevligheter. I onsdags exempelvis, samma dag som den glada nyheten om att 28 åriga Annie Lööf nominerats till partiledarposten i Centerpartiet offentliggjordes, deltog jag i ett mycket upplyftande samtal mellan Maud Olofsson och stilexperten Camilla Thulin anordnat av Stockholms centerkvinnor. Tema för kvällen var mode och makt. Jag bara mös. Särskilt när Thulin levererar den ena sanningen efter den andra.

Och jag kan ju inte annat än instämma, trots att jag häcklats lagom mycket på nätet för mitt konstaterande tidigare i år: Svenska kvinnor har helt tappat stilen! Kvinnligheten har degraderats till ytterligare en faktor att utrota i det heliga könskriget. För inte kan vi väl vara jämställda OCH olika?

I torsdags hade jag nöjet att träffa bland andra infrastrukturministern och SJ:s VD. Mycket spännande! Kopplingen mellan infrastruktur och tillväxt kan inte betonas nog så mycket eller tillräckligt ofta.

I veckan har flera intressanta debatter pågått. Den om näthatet, om censur på nätet, om kommentarsfält som översköljs av personangrepp och hat, men också om rätten till åsiktsfrihet. För vad är motsatsen? Och givetvis massor om modiga Annie Lööf och nu mot slutet, mot bakgrund av Alf Svenssons genanta utspel där han beklagade sig över ungdomligheten  i politiken, debatten om de ogenerösa äldre som istället för att välkomna en ung, engagerad generation sätter hinder i vägen.

I veckan har jag bland annat skrivit ledare om hat och utvecklingen på nätet, en av två krönikor om Yttrandefrihetsutredningen (den andra publicerades i fredags men har ännu inte lagts upp på nätet). I fredags skrev jag också om Annie Lööf och Centerns utmaningar. Lördagens ledare på tema Alf Svensson.

Kommande vecka kommer att domineras av tio års minnesdagen av 11 september. En händelse som påverkade mig djupt, kan därför inte fatta att det redan gått tio år! Jag återkommer i ämnet.

Och slutligen kan jag rekommendera visningen av Auktionsverkets kommande auktion Fashion. För att inte tala om senaste röda läppstiftet från Lancomes höstlook (färgen som modellen till vänster bär är underbar!). Lycka i hylsa helt enkelt!


http://beleza-blogg.se/wp-content/uploads/2011/08/lancome-stHonore.jpg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar