fredag 26 april 2013

Rasismen i Sverige

Det blev en, i vart fall stundtals, tydlig diskussion om rasismen i Sverige i gårdagens Debatt. Skiljelinjen går inte ifråga om rasismens existens utan avseende det strukturella inslaget. http://www.svtplay.se/video/1168596/25-4-22-00

Jag är nöjd med min insats och vill tacka för alla vänliga ord. Den här frågan är för viktig för att devalveras, rasism och diskriminering ska bekämpas men det förutsätter en adekvat och nyanserad beskrivning av verkligheten.

4 kommentarer:

  1. Tack Alice! Ja, jag vet att ingen bryr sig om vad en representant för "det vita gubbslemmet" tycker, men du är verkligen en frisk fläkt i det sjuka, åsikts"befriade" Sverige av idag. Där eliten inom media, kultur och politik ensidigt avgör vad som är rätt eller fel åsikt. Och ännu värre, vad som ska få torgföras!

    Jag närmar mig de sextio och har sett Sverige gå från ett välmående, tolerant land med högt i tak för olika åsikter till ett mångkulturellt kaos där minoriteters agenda sätter ramarna för vad som är ok att säga och göra, eller inte.

    I princip har jag gett upp hoppet och ser fram emot döden som en självklar befriare från den sjuka "verklighet" som Sverige, och i synnerhet vi gammelsvenskar, ska anpassas till. Inte tycka fel, inte säga fel, inte få kritisera uppenbara problem med feminism, invandring, bidragspolitik etc.

    Ibland i mina mörkaste stunder, som igår kväll, dyker det upp en ljus på stjärnhimlen som ger mig en strimma hoppa om att det trots allt ska bli bra i slutändan för mina barn i detta onda Sverige. Igår var du detta ljus, liksom andra gånger jag sett dig i debatter. Du är mycket modig som står på dig, samtidigt har du faktiskt en komparativ fördel med din invandrarbakgrund. En (ur-)svensk man eller kvinna, som lika ihärdigt som du skulle hävda det du säger skulle kastas till vargarna, beläggas med yrkes- och yttrandeförbud, samt brännas in effigie av den samlade media- och kulturmaffian.

    Tyvärr måste jag också göra dig besviken! Det finns inget annat alternativ än SD för oss som ses som oliktänkande mot den styrande pk-normen. Inget av de etablerade partierna inom sjuklövern visar minsta förståelse, åtminstone när kamerorna och mikrofonerna är på, för hur yttrande- och åsiktsfrihet långsamt kastrerats i Sverige, samt de problem som kommit med det mångkulturella samhället.

    Önskar dig lycka till och stå på dig!

    SvaraRadera
  2. Mycket bra debatt, jag gillade verkligen hur du lyfte fram hur många helt enkelt (eller ja, enkelt och enkelt är det väl egentligen aldrig) väljer att tolka negativa händelser med [strukturell] rasism. Jag har själv utländskt påbrå och kände väl igen mig i det du sade.
    Antingen har även jag haft mycket tur, eller så ser jag inte all rasism som tydligen finns runt omkring mig.
    Du har huvudet på skaft och är en duktig debattör!

    //Alexander Guzman

    SvaraRadera
  3. Sitter och ser reprisen och vill bara bekräfta att du gjorde ett mycket bra framträdande. Jag är själv en svensk bondson med åtminstone 4 generationer till senaste invandraren i släktleden, men ser hur invandringen ger oss tillskott av människor med initiativkraft. Jag har även arbetat en del med invandrarföretagare, bl a haft nytta av deras kontaktnät vid internationella affärer. Rasismen finns men hos individer och tyvärr kanske oftare mellan invandrargrupper än vad som är politiskt korrekt att nämna.

    SvaraRadera
  4. Angående det sista du sa:

    "Det är svårare att ta sig fram (för invandrare) men det går!"

    Det var väl det ALLA andra debattörer sa - att invandrare behandlas olika till skillnad från svenskar och därmed får det svårare. Motbevisar inte detta hela din första tes? Eh?
    Tycker du alltså att det är okej att invandrare har det svårare att ta sig fram, eller hur menade du?

    tja

    SvaraRadera