söndag 21 oktober 2012

Dags att agera i frågan om Sverigedemokraterna - innan det är för sent

I dagens Skånska Dagbladet skriver jag om något sm oroar mig mycket; den kontraproduktiva beröringsskräcken för Sverigedmokraterna och dess konsekvenser som jag tror enbart leder till att partiet kommer att göra sitt bästa val någonsin år 2014. Ingen har väl glömt den nedstämda stämningen på valvakorna år 2010 när det stod klart att SD klarat riksdagsspärren. Jag åkte fram och tillbaka mellan Moderaternas valvaka och Aftonbladets kommentatorsstudie och minns väl hur förvånad jag var över den förvåning som tycktes råda kring partiets framfart.

Jag skulle inte bli förvånad om reaktionerna blir desamma efter nästa val. För att minimera SD:s opinionsmässiga framfart räcker det inte att nästan tvångsmässigt upprepa hur många utlandsfödda som går till arbetet varje dag, fokus måste ligga på de som inte gör det och hur man ska råda bot på problemet - för ja, det råder ingen tvekan om att det är ett stort problem - som till stor del bygger på politiska strukturer som enbart kan lösas på politisk väg.

Det återstår knappt två år till nästa val, ett val med potential att rita om den politiska kartan totalt. Det är hög tid att inta en seriöst hållning och att våga prata om problemen utan att ständigt oroas för att samtalet ska kidnappas av främlingsfientliga. För som det ser ut i dag har man lämnat walk over i en av framtidens viktigaste frågor vilket lämnar öppet mål för de som förespråkar stängda gränser. Är det så man vill ha det?

1 kommentar:

  1. Vad glad jag blev av att läsa detta. Hoppas att fler inser problemet snarast.

    SvaraRadera