lördag 21 januari 2012

Alla bra sagor är korta, och har ett slut

I Sveriges Radios program ”Partiledaren – en dokumentär om Juholts väg till makten” sade den då blivande partiledaren Håkan Juholt: ”Oj! De är inte kloka. Jag är alldeles för yvig, ostrukturerad – jag har inte en personlighet som passar för att ha ett sådant ledande uppdrag. Jag vet det, jag känner mig själv väldigt väl. Jag ser det som helt otänkbart. Jag har varken kapaciteten politiskt eller socialt att ställa mig först i Sveriges största politiska parti. Jag inser min begränsning.”

För en halvtimme sedan deklarerade Juholt att han omedelbart avgår. Att gårdagens förtroendeförklaring signerad Jämtin enbart var riggad är nu helt uppenbart. Detta fick pågå alltför länge, mot bättre vetande. Häri ligger det anmärkningsvärda.

Men, i detta läge, ska vi glada alliansare minnas att allt kan hända. Man ska aldrig ta makten för given, politik handlar om förtroende och lyhördhet. Vägen för Socialdemokraterna är lång, men Sverige förtjänar en seriös opposition. Valet år 2014 ska vinnas på borgerlighetens meriter, inte på oppositionens svaghet. Jag hoppas att Mikael Damberg ges möjlighet att ta ansvar för partiet. Dessvärre är sannolikheten att så sker ganska liten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar