söndag 20 mars 2011

Söndagspotpurri

Jag minns det som i går, fast att det i år är 22 år sedan det hände. På juldagen år 1989 sköts den rumänske diktatorn och hans fru till döds efter en farsartad rättegång. Jag minns att jag såg bilderna om och om igen på TV. Rumäner som tog saken i egna händer, jag såg dem från mitt nya hemland.

Rumänien är ett land som av de flesta associeras med misär, inlindande spädbarn i sängar i glåmiga korridorer på institition, limsniffande ungdomar i kloaker och herrelösa hundar på Bukarests gator. Det är en föga smickrande bild av ett land som hade kunnat vara så mycket mer. Men sällan berättas bakgrunden, sällan lär sig svenska skolungdomar om varför det blev som det blev i Rumänien - och i andra länder som på samma vis missköts av kommunistiska dikaturer. För den som vill lära sig mer rekommenderar jag en äldre artikel i Expressen där mannen som sköt Ceausescu berättar om de dramatiska händelserna http://www.expressen.se/Nyheter/1.1824429/dorin-cirlan-har-skot-jag-ceausescu

I går skrev jag en essä "Vem kan spara en miljon?" i Barometern. Artikeln syftar till att ge en grundlig genomgång av värnskatten, denna straffskatt på utbildning, hårt arbete och risktagande. Det verkar som att det börjar röra sig lite i frågan och visst vore det uppskattat med ett avskaffande av den lag som Moderaterna år 1995 motsatte sig införandet av? http://www.barometern.se/ledare/vem-kan-spara-ihop-en-miljon(2434233).gm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar