söndag 13 januari 2013

Nytt år, nya möjligheter

Så har det snart redan gått en halv månad av det nya året. Jag skulle vilja blogga mer, men med facit i hand blir det visst bara allt mindre.

Jag fick en osedvanlig respons på förra årets sista text, den om Lucia och integration. Över hundra mail och texten delades över 2000 gånger på facebook via Svenska Dagbladets ledarsida. Roligast var att så många med utländsk bakgrund kände igen sig i den verklighet jag beskrev, det talar för en sak jag länge hävdat. Det är inte så ofta vi som kommer till ett nytt land eller sammanhang som ifrågasätter det vi väljer att komma till, alltför ofta är det istället människor som, sannolikt i all välmening, misstror den andres, förmåga och vilja att inkluderas. Enligt min mening en bra mycket mer degraderande syn än den som man säger sig vilja motarbeta.

Från och med i dag kommer jag att varannan lördag skriva ledarkrönikor i Skånska Dagbladet, något jag ser mycket fram emot! I dag skriver jag om näthatet från vänster. Följer man dagens debatt får man lätt intryck att det framför allt är vänsterdebattörer som utsätts för högerextremistiskt hat och hot. Mina och många andra borgerliga debattörers erfarenheter komplicerar det bilden väsentligt. Krönikan går att läsa här.

God fortsättning helt enkelt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar